Traditii populare - trecut si prezent

Mesajul „scris" pe vesminte. La inceput au fost semnele...(partea I)

La inceput au fost semnele...semnele grafice, un fel de dialog „scris", cea mai mare descoperire a omului stravechi.

Fiecare element din simbol sintetiza o idee de baza, un grup de idei legate logic, pentru transmiterea unei informatii, a unui mesaj.

Semnele au supravietuit peste milenii, au ramas cu aceeasi vitalitate si cu prospetimea dintai. Inca din perioada neolitica, semnele au infrumusetat vesmintele.

In arealul Carpatilor, fiecare semn si-a intins punte peste milenii, si-a deschis cale spre nepieire, si-a creat o aura inconfundabila.

Femeia a avut un rol important in comunitate. Ea a fost cea care a ramas total supusa cutumelor specifice alcatuirii vesmintelor, gatelilor si podoabelor, a transferat practicile din templu in intimitatea locuintei, a ramas cu argeaua, cu leasa, cu piva si valtoarea, a ramas cu intrega paleta simbolistica.

Femeia s-a ocupat de vesminte, gateli si podoabe respectand repertoriului simbolistic sacru si incadrand calendaristic etapele de lucru.

O tanara era obligata prin legi memorate sa-si confectioneze complexul vestimentar cu care intra in lume, cu care se casatorea, cu care trecea peste pragul thanatic. Respectand aceste trei axe ea confectiona si vesmintele partenerului, in acelasi climat sacru al locuintei. Din lucrul implinit se vedea harnicia, capacitatea creatoare, spiritul de discernamant si fermitatea privind respectarea normelor cultice traditionale.

Confectionarea vesmintelor pe structura cutumelor solare, pe langa alte multe activitati in gospodarie, a ocupat locul de frunte, fiindca acestea au solicitat efort fizic, discernamant, perseverenta, toate acestea fiind conditionate de structurile conceptului cultic solar intangibil.

De marile sarbatori, stramosii nostri de odinioara ieseau in straie noi, cu stravechea cromografica asezata altfel, in aceleasi tipare traditionale. De aici vine evantaiul particularitatilor, din sclipirile gandirii, din cercul strans al comunitatii de vatra, din modele improspatate si purtate in multimea intrunirilor spirituale.

In spatiul nostru spiritual au ramas dintotdeauna aceleasi legi cultice solare, acelasi echilibru perfect intre bine si rau, aceeasi lupta duala. Vesmintele carpaticilor, stramosii nostri, privite global, au doua predominante cromatice: vesminte „pe rosu"(tonul presupunand semnul vietii terestre, plinatatea vietii) si vesminte „pe alb"(albul fiind semnul vietii fara de sfarsit, pregatirea pentru aceasta).

Vesmintele s-au deosebit esential de hainele purtate zilnic datorita incarcaturii cultice, a ritualurilor creatiei si a cadrului mistic in care isi prezentau mesajul. Vesmantul-in sarbatori-a apropiat omul de inaltul Cerului si l-a indepartat de multimea pestrita, indepartata de legile nescrise ale pamantului. Cine s-a imbracat in sarbatori in sacrul complex vestimentar a simtit o stare de euforie, a intrat in rezonanta cu puterea Soarelui.

De-a lungul mileniilor parcurse, simbolurile sacre au trecut peste praguri importante fara sa-si piarda semnificatia, fara sa-si modifice continutul initial.

Intre mileniile XV-X i.H. au fost concepute pentru a dainui cat lumea, doua categorii de simboluri: semnele Cerului-Tata exprimate prin segmentul de curba (voluta, spirala, cercul) si semnele Pamantului- Mama exprimate prin segmentul de dreapta asezat in diferite moduri de exprimare.

Arcul peste timp al simbolurilor Cerului si Pamantului a inceput in clipele abstractizarii cerintelor launtrice, a materializarii acestora.

Vadul simbolurilor s-a ad?ncit o data cu extinderea, cu generalizarea credintelor solare. Au fost folosite calitatile plastice ale lutului si aluatului, sugestia in voce, in mimica, gest si miscarea ritmata a dansurilor si cantecelor, a fost folosita calitatea firului tors, vopsit, tesut, cusut, impletit. Acestea au contribuit la consolidarea marelui si unicului cult precrestin, Cultul Soarelui.

Rezistenta in timp, rezistenta simbolurilor si in mileniile crestine s-a datorat practicilor cultice repetate la intervale scurte si vulnerabilitatii materialelor purtatoare de semne. Lemnul sau firul vegetal, fiind toate de scurta folosinta au impus repetarea dupa rituri adecvate la intervale foarte scurte si numai in context cultic, arhaic.

Dandu-si seama ca este singur si neputincios, frica l-a determinat pe om sa caute un sprijin, sa creada in ceva si de atunci, din al patruzecelea mileniu i.H. a crezut intr-o entitate abstracta, protectoare, in Cosmos.

Insumand toate datele culese de-a lungul timpului s-a ajuns la conluzia ca in anii de existenta a Europei Vechi, in Spatiul Carpatic s-au petrecut fenomene cultice de efervescenta maxima, fapt ce a condus la ridicarea in apogeu a Cultului Solar, la formarea centrului european al acestor doctrine.

Cultul Soarelui a alcatuit icoana primelor credinte, s-a ridicat in apogeu prin anii „Facerii Lumii"(-5508 ?.H.), a deschis portile Cerului ca Zalmoxis de acolo sa ocroteasca pamantenii. O data cu inchegarea marilor centre cultice, simbolurile solare universale s-au diversificat in nenumarate variante, substitute, derivate care au alcatuit nota particulara a fiecarui centru cultic. Precum simbolurile, treptat s-au nascut si au fiintat riturile si practicile solare care au ramas limpezi, fierbinti si in mileniile crestine.

Sursa: „Civilizatia Tisa. Rascrucea focului " Virgil Vasilescu, Editura Orfeu, 2000

Foto
Simboluri solare carpatice „Civilizatia Tisa. Rascrucea focului" ?" Virgil Vasilescu, Editura Orfeu, 2000

Vizualizari: 934
Data creare: 25-05-2016 17:38:38
Costum cu valnic (Valcea)-Ecaterina D. Tomida-"Cusaturile si broderiile costumului popular din Romania"Portul romanesc, ca trasaturi generale, are aceeasi asemanare pe tot cuprinsul tarii, bineinteles cu deosebiri de amanunte, cu schimbari de forma, croiala, sau numai in modul de folosire a pieptanaturii si a podoabelor. Diferitele costume sunt caract
Simboluri solare carpatice „Civilizatia Tisa. Rascrucea focului" ?" Virgil Vasilescu, Editura Orfeu, 2000La inceput au fost semnele...semnele grafice, un fel de dialog „scris", cea mai mare descoperire a omului stravechi.
Starea vremii
Localitatea: Iasi
Latitudine -> 47.160358°
Longitudine -> 27.5905°
Astazi
Sambata 18-08-2018
Predominant noros
Predominant noros
Temperatura
30°C
Minima zilei --> 18°C
Maxima zilei --> 31°C
Presiune atmosferica --> 1.00 Bar
Umiditate --> 39 %
Vizibilitate --> 16.10 km
Stare atmosfera --> stationara
Viteza vant --> 7.00 km/h
Directie vant --> NV
Soarele rasare --> 6:11 am
Soarele apune --> 8:15 pm
Maine
Furtuni
Furtuni
Minima zilei --> 18°C
Maxima zilei --> 29°C
Poimaine
Partial noros
Partial noros
Minima zilei --> 19°C
Maxima zilei --> 29°C